Johs, Olas, Herberts och Nisses äventyr på Atlanten är nu över.

De bilder som publiceras i dessa resebrev kommer inte från Caramelle eftersom deras uppkoppling inte tillåter så stora filer. Däremot är alla bilder autentiska men i ett annat sammanhang och endast med som illustration till herrarnas reseskildring och möjligtvis som en förstärkning till skildringen.

Reds anmärkning.

Skanörs Hamn 2008-07-08 kl 19:15

Hej

Joh, Ola, Herbert och Nisse lade till i kväll i Skanörs Hamn efter många dagars segling på de stora haven med båten Caramelle.

En generös välkomstkommité tog i mot de äventyrliga herrana och deras fruar på kajen. Tillströmmande serverades mouserande med gubbröra och glädjeyttringar och hälsningar bytte ägare hela tiden.

Sekreteraren avslutar därmed publiceringen av dessa resebrev och ägnar sig numera åt självstudier i hemsideredigering. Var resultatet dyker upp återstår att se. Däremot kommer Torsdagseglingarna att få nya innehåll i resultatlistorna framöver.

Sekreteraren

Kielkanalen 2008-07-07 kl 18:28

Hej
Vi hade en lugn och vacker fard pa Kielkanalen. Faglarna kvittrade i lovverket langs kanalen. Manga sondagslediga var ute och tog en cykeltur langs kanalen. Har och dar ligger prydliga  rodbruna tegelhus med fantastiska tradgardar med perfekt klippta hackar och en enorm blomsterprakt.  Pa kvallen gick vi in till Rendtsburg. Vi hade da klarat av 2/3 av kanalen. Det ar en liten vacker stad med en mycket trevlig liten hamn. Vi forsokte kopa ol for att ta hem till Skanor men de har inte olburkar och slapa glas till Sverige ville vi inte. Vi gick ut och at en god middag pa en liten restaurang i stan. Det var lungt bade pa restaurangen och i stan.

Pa morgonen gick vi den sista biten av Kielkanalen ut till Kiel dar vi slussade ut i Ostersjon. Vi tankade Caramelle i Laboe innan vi lamnade Kieler Forde. Vi hade tankt att ga till Heiligen Hafen for att kopa ol men militarbatar motade ut oss langt ut i Ostersjon da de tydligen hade skjutovningar. Detta gjorde att vi inte hade nagon chans att hinna till Heiligenhafen innan butikerna stanngde for kvallen och inkopen av ol fick ges upp. Istallet har vi nu satt kurs mot Gedser. Dit vi beraknar att komma klockan 21. I morgon har  vi tankt att ta resterande bit till Skanor dit vi bara har 63 nm. Vi raknar med att komma till Skanor vid 19-tiden.

På Nordsjön 2008-07-04 kl 19:14

Hej
Nordsjon ligger blankt som ett nybonat golv. Inte en vindpust. Solen bakar och vi solar utspridda over Caramelles stora dack. Caramelle gungar stilla det ar inte ett moln pa himmlen.  Vi stannar och badar i det 18 gradiga vattnet. Det ar stora fartyg overallt. Vi har mott hundratals. Caramelle ligger norvast om den stora leden, som gar til Rotterdam och Amsterdam och sedan vidare mot Hamburg. Vi berors inte direkt av fartygen men det ar trevligt att titta pa nar det passerar forbi biltransportfartyg, containerfartyg, farjor, kryssningsfartyg, tankers, malmlastare och diverse andra odefinierbara fartyg. Det ar stor skillnad mot Atlanten dar vi sag ett fartyg om dagen. Seglen ar innrullade och vi gar for motor. Ibland har vi motstrom och farten gar ner till 4 knop och ibland har vi medstrom och farten okar till over tio knop. Propellern ligger i overvaxeln. Den har faktiskt en sadan. Caramelle gar fort men anda med motorn pa lagt varvtal. Nisses kyckling med curry doftar i kajutan. Hungern bojar satta in i vara solvarmda kroppar. Livet ar mycket behaglig. Position 52 15,03N 003 02,11 O( observera ost inte vast). Vi har tva dygn kvar till Kielkanalen.

Åter på väg eller rättare till sjöss. 2008-07-03 kl 20:22

Hej
Lamnade Coves vid lampligt tidvatten kl 14 for att borja var segling mot Kielkanalen. Vi raknar med 3 dygn dit. Solen skiner och vinden ar god fran sydvast. Vi bot til den storre genuan idag pa 82 kvm  da det verkar som om vindarna skall bli svaga de narmaste dagarna och vi da behover mer segel. Det ar mycket trafik som gar forbi Cowes. Vi har sett tre biltransportbatar stora som jattefarjor passera in till Southhampton. Det verkar kopas mycket bilar i England just nu. Queen Elisabeth II passerade forbi(fartyget alltsa)ett av de vackraste fartyg som finns. Med en bra medstrom seglar vi vidare langs Engelska kusten och nagon gang i morgon bitti kommer vi passera forbi Dover. Det ar bra att segla osterut da far man solnedgangen i sittbunnen och just nu finns alla forutsattningar for en fin solnedgang. Vi har just njutit av Nisses fantastiska fiskgratine ute i sittbrunnen vid dukat bord medan Caramelle seglar pa for enbart genua i mellan 7-8 knop.

Cowes, Englands segelcentrum 2008-07-02 kl 20:13

Hej
Sitter ute pa Caramelle i Cowes Marina. Solen varmer trots att klockan ar 7 pa kvallen. Vi hade en latt segling fran Falmouth till Cowes, som ar Englands seglingscentrum. Runt om the Solent (fjarden norr om Isle of Wight) och soder om Southhampton ligger tusentals batar i mangder av marinor. I morse pa vag in mot Cowes sa motte vi 35 batar med svarta kolfibersegel och 10-12 personer i besattningen pa varje bat pa vag ut pa en 30 timmars segling antagligen pa vag over till Frankrike. Under natten kom och gick tidvattnet i Engelska kanalen ibland var det 4 knop  mot och ibland var det 4 knop med. Det ar facinerande att ha en fart over grund pa nastan 11 knop nar det blaser 5 m/sek. I Cowes handlar allt om segling. Alla affarer har pa nagot satt anslutning till segling. Har finns alla de viktiga segelklubbarna i England representerade. Vissa med egna bryggor. Det rader en viss trotthet ombord. Markligt nog ar man mindre trott efter langre seglingar da hinner man komma in i seglingslunken och rutinen men det gor man aldrig pa ett dygn. Var pos ar 50 45,68 N 001 17,70 V. I morgon gar vi troligtvis vidare mot Kielkanalen och det raknar vi att det tar 3 dygn. Vi far se nar vi kommer ivag.

2008-07-02 kl 03:28 Engelska Kanalen

Vi borjar nu inomskarsseglingen hem. Vid tretiden lamnade vi Falmoouth efter att ha tankat 750 liter disel. Vi hade mycket motorgang och svaga vindar pa var vag fran Azorerna. Vi har haft tva fina dagar i Falmouth, som ar en trevlig mycket engelsk sommarstad. Hela viken ar full av bojar dar 100 tals nastan tusentals batar ligger fortojda vid bojar. Det finns ocksa marinor med direkt atkomst till land. Vi lag alldeles intill marinmuseet som vi bosokte under nagra timmar. Ett mycket trevligt och modernt museum. Utanfor museet ligger ett helt nytt trevligt torg med restauranger och sma affarer. Falmouth har ocksa en shoppinggata och vid sidan av denna tranga grander som leder ner till vattnet dar det ligger flera pubbar och restauranger.

Nar vi lamnar Falmouth regnar och blaser det ganska hart. Vi rullar in en del pa storen sa att middagsmatlagningen inte skall saboteras. Efter ett par timmar forsvinner vinden och aven regnet upphor senare pa kvallen och ersatts med en stjarnklar natt. Lite kyligt. Radarn ar har full av prickar fran batar och fartyg. Vi bade moter och passerar manga seglebatar. Vi ser flera fartyg som gar ut fran Plymouth och soder om oss gar den stora leden dar de stora fartygen glider forbi pa behorigt avstand pa sin vag oster och vasterut i Engelska kanalen. VHF:n har vaknat till liv och pa kanal 16 kommer standigt meddelande fran Coastguard. Klockan ar nu tva pa natten och vi ar pa vag till Isle of Wight dit vi raknar med att komma till eftermiddagen. Var position ar nu 50 14,66 N 003 19,46 V.

På Kontinentalsockeln 2008-06-28 kl 22.50

Hej
Solen skiner och det ar varmt och skont. Efter en kvall och natt med dis och dimma och en morgon med trilskande fiskebatar sa har dagen blivit mycket fin med varme och sol. Ola halsade morgonen med en dusch pa dack. Vi har nu passerat in pa kontinentalsockeln och har bara runt 100m djup mot 5000m utanfor. Har gar massor av fiskebatar sa vi far standigt halla koll pa radarn. Alla laser bocker pa dagarna och snart ar de inne pa andra varvet. Vi bot till oss nagra bocker pa Horta. De ar visserligen bra men ocksa mogliga sa vi sitter har och nyser. Herbert skrammde nastan livet ur Ola nar han kom in och nos och Ola lag och sov. Stormfaglarna vi ser ar numra vita istallet for bruna. De eleganta havssulorna har ocksa borjat flyga runt Caramelle.  I morgon mitt pa dagen raknar vi med att komma till Falmouth. Det skall bli skont att komma iland och stracka pa benen. Vi far se om vi kan sanda mail fran hamnen. Det gar inte alltid att anvanda inne bland andra batar. Var position ar 49 10,78 N 007 58,12 V. Dygnsdistans 172,2nm. Vi har 119 nm kvar till Falmouth.

Hög sjö och dimma 2008-06-27kl 19:47

Rapport fran Nordatlanten.
Hog sjo och ingen vind. Dimma och dis. Caramelle rullar fran sida till sida. Farten ar nere i 5 knop nu. Ibland ar det riktigt lungt tills en vag far tag i henne och hon borjar rulla. Det enda man kan gora ar att sitta och lasa inne i baten. Nagon sitter framfor radarn och haller koll. Inte en bat pa hela dagen. Ute ar det som skansk host men inne ar det varmt och skont. Om inte vinden kommer sanrt sa far vi starta motorn och kora. Nisse star i pentryt och lagar pytt i panna. Det ar bara en stor brasa som saknas for att skapa julstammning.

Äntligen vind 2006-06-26 kl 18:42

Hej
Tidigt i morse fick vi antligen vind och nu lansar vi med spirad genua rakt mot Falmouth. Det ar svalare i luften idag men vadret ar vackert. Dygnet innan vinden kom sa fick motorn ga i mer an ett dygn. Vi sokte oss lite norrut for att hitta vinden och med lite tur kan vi fortsatta att lansa ett par dygn till med mattliga vindar. Det ar alltid lika skont nar man kan stanna motorn och lata seglen dra. Tyst och fridfullt. Det ar en dag for lugn och ro. Caramelle glider fram nastan ljudlost i 7 knop. Ibland kommer nagon vag som gor att hon borjar rulla for att sedan aterga till sin stilla gang. Solen skiner fran en nastan molnfri himmel. Var dygnsdistans blev 181 sjomil. Var position ar just nu 46 23,48N 015 31,20V  16 39 UTC tid 18 39 Svensk tid. Vi har 472,7 nm kvar till Falmouth och troligtvis kommer vi dit pa sondag  mitt pa dagen om vadret inte spelar oss nagot spratt.

Herbert Nisse Ola Joh

2008-06-25. kl 19:19. Ännu en mycket behaglig dag.

Hej
Ännu en mycket behaglig dag. Sedan i natt har vi inte haft någon vind. Motorn på Caramelle för oss i 7,5 knops fart mot Falmouth. Vi ligger alla ute på däck och solar. Fil och pannkaka till lunch och en liten bläckfisk på däck. Ännu en val har vi sett. Några delfiner har halsat på. Caramelle gungar i den langa dyningen som bildats av vindar långt borta från oss. Vi har hamnat i ett litet högtryckscentrum utan vind och det verkar som vi får dåligt med vind de närmaste dygnen. I natt kommer vi ha avverkat halva vägen från Azorerna till Falmouth. Det ar  nu drygt 1400 nm kvar till Skåne av vara 4300 nar vi startade. 1400 nm motsvarar 260 landmil. Med 7 knops snittfart så ar det 200 tim segling eller 8,33 dygn. Nog med sifferexercis. Vi tänker givetvis ta några dagars ledigt i England och kanske något dygn i Tyskland. Vädret kan givetvis också spela oss ett spratt sa vi får se nar vi dyker upp i Skåne. Pos N 44 37,28 V 018 38,49. Vi ar glada att vi avvaktade i Horta i två dygn extra innan vi gav oss av. Hade vi startat da sa hade vi hamnat mitt i ett djupt lågtryck med vindar på 20 m/sek eller mer och det skulle givetvis slitit hart på både båt och besättning.

Vi har haft ett mycket bra lugnt dygn 2008-06-24 kl 19:28

Hej
Vi har haft ett mycket bra lugnt dygn. Caramelle har seglat i sin rutt mot England. I går kväll och i morse var sjön hög, och påminde om havsområden med mer vind än vi har, även om vinden var måttliga 6-7 m/sek. Natten var kristallklar med fantastisk stjärnhimmel. På sennatten kom månen, som nu är i nedan, upp och lyste var färd. Havet är fortfarande tomt från andra båtar. En båt har vi sett i morse en liten containerbåt som passerade på 3 sjömils avstånd från oss på ungefär samma kurs som vi har. Solen har skinit hela dagen men trots det är det svalt ute. Vi är nu i jämnhöjd med La Coruna i nordvästra Spanien fast långt ut i Atlanten åt väster. Vår dygnsdistans blev 182.6 nm. Vår position ar 42 58,35 N 021 44,41 V. Vi har 808 sjömil kvar till Falmouth i sydvästra England.

Halsningar Ola Herbert Nisse Joh

Sjölunken är tillbaka 2008-06-23 kl 21:11

Sjolunken ar tillbaka. Vi gar vara vakter. Herbert och Nisse. Ola och Joh. Senaste dygnet gjorde vi 181,3 sjomil men det var delvis pga motorgang som distansen blev sa lang. Natten var grakulen med regnskurar men vinden bra. Vi slorar mot vart mal Falmouth. Om det sedan blir dit vi gar eller nagon annan hamn far vi se. Vi har hela dagen haft mer sjo an vind. Det blir sa ibland att vagorna fotsatter langa strackor fran dar de en gang uppstod. Delfiner har varit och halsat pa. Herbert har legat pa staven och fotograferat. For bara 10 min sedan sa passerade vi tva valar pa mindre an 75 m avstand. Tror det var sillvalar. Vi sag tre fartyg i natt pa radarn men vi sag bara ett. Radarn ar fantastisk vi sag fartygsekon pa 39 sjomils avstand helt otroligt. Under dagen har vi inte sett ett enda eko pa radarn. En och annan stormfagel flyger runt Caramelle. Just nu sprider sig en harlig doft av pizza i baten. Ola och Nisse har som vanligt gjort nagot gott. Var position ar N 41 25,70 V 25 03,12. Vi har 980,5 nm kvar till Falmouth.

Ola Herbert Nisse Joh

2008-06-22 kl 21:13 Caramelle har lämnat Azorerna

Hej
I morse kvart over tio lamnade vi Horta och styr mot nordost och England. Pa morgonen handlade vi farskt brod till morgonkaffet innan jag gar och klarerar ut. Pa vagen dit moter jag nagra valkanda ansikten fran hamnkontoret som tar en morgonpromenad. Nar jag kommer till hamnkontoret sa star det en lapp pa dorren att kontoret ar stangt pga tekniska problem. Jag vantar en stund sa kommer de promenerade tillbaka och plotsligt ar alla tekniska problem losta. Utklareringen gar snabbt och bra. Hamnavgiften betalas, passen stamplas och sedan kan vi ge oss av. Det blir motorgang i den svaga vinden. Vi passerar NV om Sao Jorge och sedan SO om Graciosa. Terceira syns svagt i diset at sydost. Vulkanen Pico forsvinner i diset. Langsamt forsvinner ocksa Graciosa bakom oss. Vinden borjar langsamt att oka men fortfarande ar det motorn som far gora jobbet.

Horta ar en fantastisk stad dar langfardsseglare fran jordens alla horn mots. Har ar rent och snyggt inte ett papper pa gatorna. Har finns vackra parker och tradgardar. Har ar en stammning fran alla langseglande batar som inte finns nagon annanstansi varlden. Alla ar pa vag nagonstans England, Frankrike,Tyskland, Danmark, Norge, Sverige eller till Medelhavet och alla dess platser. Har tankas batar hela dagen. Batar klareras in och ut. Tvattbilar kor i hamnen. Segelmakaren  tar sin dagliga tur och hamtar trasiga segel och levererar hela segel. Elektronikfirman reparerar trasiga Autopiloter och instrument. Seglarna vandrar runt och studerar vaderkartor for att bestamma nar de skall ge sig av. Marinan sjuder standigt av aktivitet. Pa Peter Cafe Sport dricks ol och gintonic. Historierna blir bara varre och varre ju fler gintonic och ol som dricks. Trettiofotare gor dygsndistanser som 60 fotare och tremetersvagor blir tiometers vagor.

Det ar med saknad vi lamnar denna markliga seglingsmetropol mitt i Atlanten for att ge oss ivag upp mot England. Vistelsen blev ett par dagar langre an vi planerat pga daliga vaderutsikter. Hade vi stannat langre sa hade vi drabbats av hamnrotan och fatt svart att komma ivag. Nu kanns det bra att ater fa lagga sjomil efter sjomil over Atlanten pa var vag hem.

Herbert Nisse Ola Joh

Beskrivning av hur livet levs omord

12 Jun 2016 20:30:00 -0000?? Jag fick detta meddelande i natt men dateringen verkar förvirrad. Det kan väl knappast vara så stor tidsskillnad.

Hej Leif

Ha nu en trevlig midsommar. Glom inte de sju blomstren under huvudkudden alborgen sillen och olen. Jag ar mest orolig att Du glommer det forsta.

Med hanvisning till din forfragan om Caramelles inredning sa kan jag meddela att det ar en queensize bed med tva sma soffer vid sidan av dar man ramlar ner om man forsoker sova. Det har sina sidor att forsoka sova i en sang av denna storlek under gang. Om man tar en quuensize sang lutar den 20 grader, skakar den sidledes och lodratt sa uppstar vissa problem att stanna kvar i sangen. Basta sattet ar att ligga pa magen med en rak arm klockan 10 en rak arm klockan 2. Ett ben klockan 8 och ett ben klockan 4. Garna med en hand inbojd under madrassen. Ansiktet hamnar da med nasan rakt ner i madrassen varfor det rekommenderas att huvudet vrides at ena elle andra hallet.

Det kan ocksa meddelas att Caramelle har tva fatoljer dar man sitter utmarkt nar man seglar for styrbords halsar. De gar ocksa utmarkt att sova i vid ca 20 graders lutning. Daremot for babords halsar avtar bekvamlighetn patagligt da man vid given lutning ramlar ur ovanstaende fatoljer och hamnar i bordet. Alternativt glider over bordet och hamnar i soffan vilken daremot ar utmarkt att sova i for babords halsar. Soffan ar daremot inte sa bra for styrbords halsar da man ramlar ner under bordet och trasslar in sig i bordsbenen och det ar svart att komma loss.

Det meddelas ocksa att Herbert har overslaf och Ola underslaf i besattningens kabyss mitt emot framre toalett och dusch. Joh och Nisse delar pa queensizebedden vilket skapar vissa problem i  hamn men vi fortsatter givetvis ga vara  fyratimmarsvakter som vi gor till havs och kan pa det sattet dela koj.

Lashorna varijerar beroende pa bog. Vid lans och bra vader garna pa akterdack dar man garna laser solar och somnar. Fatoljerna ar ocksa utmarkta vid ratt bog, man solar dock inte dar i ovrigt samma. Navigationsplatsen gar ocksa att lasa vid men man bor inte somna da man da far elpanelen som huvudkudde vilket ar ratt obekvamt och dessutom kan utlosa att lampror tandes. Lanspumpar startas och ankarvinchar borjar ga kylskap och frysar stannar sa detta bor undvikas.

Pa dagen lases manualer for baten och pa natten lases sa kallad skonlitteratur.  Eftermiddagslurar intages foretradesvis i kojerna, sittbrunnen och soffan dygnet om i fyratimmarsintervall.

Herbert har ingen fast verkstad men det finns mycket verktyg, oljor, limmer och annan gucka, dock ingen svets. Det finns ocksa tva diselmotorer ombord en pa 140hkr for fartygets framdrivning och en pa 12 hkr for att ladda strom sa Herbert har att gora.

Nisse har ett bra traningsgolv nedanfor trappan fran sittbrunnen. Dagar Nisse kanner sig i form tar han och gor armhavnngarna med huvudet nerat och fotterna uppat ger battre belastning. Vid mindre god form vander Nisse pa sig och kor arrmhavningarna med fotterna nerat. Dessutom finns grabbracken i taket dar vi all motionerar.

Jag hoppas att detta ar ett tillfredsstallande och uttommande svar pa Dina fragor.

Med sjovardiga halsningar

Joh

Azorerna

2008-06-18 kl 23:22

Hej

Vi kom igar till Horta 14 00 enligt Caramells tiderakning vilket visade vara 16 00 Azorisk tid. Marinan ar full med batar. Vi trodde sasongen var slut men det ar den verkligen inte. Vi far en plats utanpa en 42 fots Benetau, som ligger och vantar pa en ny autopilot. Saknar de riktigt stora Yachterna men de ar nog redan i Medelhavet for att segla pa Rivieran och andra stallen. Daremot ligger det en katamaran ca 35 m lang och 15 m bred i hamnen. Motsvarar en 525 kvm tomt. Bostadsytan ca 130 kvm. Horta ar ett trevligt stalle. Lagom stort och har kan man fa tag i allting som behovs for en bat och for den delen invartes i seglare ocksa. Horta maste vara varldens mest internationella segelhamn. Hit kommer sa gott som alla segelbater pa vag fran Vastindien till Medelhavet eller Norra Europa. Jordenruntseglare som gar runt Sydafrika kommer ocksa hit. Vi ar som val ar befriade fran fel ombord. Nar vi klarerade in sa passade vi ocksa pa och tanka diesel. Givetvis har vi passat pa och ga pa Peter Cafe Sport och druckit en liten ol. Seglarvarldens mest beromda Cafe. Vi sov gott en hel natt for forsta gangen pa 15 dagar. Marklig kansla med en bat som ligger stilla och horisontellt.

2008-06-16 kl 19:58

Hej
En solig dag med dusch pa dack. Solen ar harlig. Glider fram i 6 knop. Mycket behagligt. Livet ar pa topp. Ola och Nisse som vanligt pa gang i koket vid den har tiden pa eftermiddagen. En lugn natt med en del motorgang. Vi har sett en annan seglebat pa avstand som antagligen ar pa vag till Horta. I morse hade Nisse och Herbert en val precis vid baten. Troligen en sillval den nast storsta av alla valar pa jorden. Det biter lite i skinnet efter en dag i solen. Pa radarn kan vi se Flores narma sig nu bara 23 nm borta men vi kan annu inte se on. Strax efter 18 raknar vi med att vara framme vid Flores. Darifran satter vi kurs mot Horta och raknar med att vara dar nagon gang mellan 14 och 16 Azorisk tid. Distans kvar 152,9 nm. Pos 39 23,59 N 31 41 06 V.

2008-06-15 kl 21:32

Annu en solig dag. Vi lever var Aniaratillvaro. Den ena dagen ar den andra lik. Solen skiner. Caramelle gilder fram i sina 7- 8 knop. Inte ett fartyg. Bara vatten. Vi hittade en flygisk och en liten blackfisk pa dack i morse. Nagra delfiner halsade pa under nagon minut.  Det ar det enda tecken pa att det finns liv forutom vi med var varld pa 16,44 m langd och 4,64 m bredd och 2,3 m djup. Avstandet till botten ca 3000 m.  Det enda bevis pa att vi verkligen ror oss ser vi pa att GPSen tickar pa och visar att vi narmar oss Azorerna. De senaste dagarna har vi haft en standig halvvind vilket gett bra fart men ocksa standig lutning inne i Caramelle. Det ar lite obekvamt men vi ar vana vid det nu sa vi tanker inte pa det. Nu ar det 308 nm kvar till Horta pa Azorerna ett stenkast nar man seglat 2000 nm. Just nu ser det ut som om vi skulle komma fram pa tisdag eftermiddag Azorisk tid. Vi ar lite osakra pa vad klockan egentligen ar pa Azorerna. Bocker lases och Ola sitter med miniraknaren for att berakna snusforbrukningen. Dygnsdistanser markeras pa sjokortet. Detta dygn 169 nm.  pos 39 46 00 N 35 01 15 V

2008-06-16 kl 19:58

2008-06-14 kl 21:54

Hej
En natt med sydvastlig vind med allt mellan 15 m/sek och 6 m/sek. Duggregn omvaxlande med kraftiga skurar. Vi sitter val skyddade under hardtoppen och tittar ut i morkret efter lanternor, som vi anda inte ser pga regnet. Radarn ar betydligt battre an vi pa att hitta fartyg aven pa sa stora avstand vi inte kan se. Dagen gryr med vaxlande molnighet och lagom vind. Vi glider fram pa ett nastan stilla hav med bara 1,5 m sjo. Regnet har forsvunnit och ersatts med en molnfri himmel. Det ar varmt och skont och alla sitter i sittbrunnen och njuter och solar. Caramelle haller sin kurs pa 89 grader mot Azorerna. Den sydliga vinden pa ungefar 7-8 m/sek ger Caramelle en fart pa mellan 8-9 knop. Livet ar behagligt. Ola och Nisse borjar nu att forbereda middagen som file de poisson atlantique avec rakor et pomme de terre. Till detta serveras amerikansk ol. Bordet dukas i sittbrunnen med duk pa bodet och middagen avates medan solen langsamt narmar sig horisonten.
Pos N 3948,03 V 38 51,20 Dygnsdistans 178 nm.

2008-06-13 kl 22:41

Hej
Vi sitter har och ser pa radarn hur ett regnvader narmar sig. Tar pa oss regnstallen coh vantar pa de forsta regndropparna. Vinden har under dygnet  avtagit och gatt fran nord till nordvast till vast och vi har lansat hela dagen. Solen har skinit och det har varit varmt och skont nastan hela dagen. Nagra delfiner har varit uppe och lekt vid baten. Till lunch at vi ost och  drack ett glas vin var av den exelenta boxen Boxstar Chardonnay 2006. Watermakervatten av argang 2008 ar nastan lika bra. Livet ar lugnt ombord. Nagon ligger och sover nagon laser och nagon sitter vakt och livet kanns mycket bra. Alla fyra har idag rakat och duschat sig nar vadret blivit lugnare. Vi ser faktiskt riktigt prydliga ut.  Vi har borjat nedrakningen till Azorerna. Vi har bara 665 nm till Horta pa Azorerna. Vi raknar med att komma dit pa tisdag och att anlanda i dagsljus. Vi vill se Fajals kust pa var vag till Horta. Vinden kommer att ga over pa syd och bli mattlig. Vi motorseglar just nu och gor samtidigt strom till batterierna. Ha nu en trevlig helg allihopa och njut av sommaren. Pos N 40 13,39 V 42 46,24. Dygnsdistansen inget att tala om.

2008-06-13 kl 01:27

Hej annu ett dygn har gatt. Kulingen ryter. Hebbe forsoker reparera belysningen pa kompassen lamporna har gatt (spelar egentligen ingen roll) Det tar sin tid i gungningarna. Vi sitter och laser och tittar da och da pa radarn for att se om det finns nagra batar.  Efter att vi inte sett ett enda fartyg pa radarn pa 48 timmar sa har vi i natt plotsligt tre fartyg pa radarn samtidigt och senare en segelbat som korde utan lanternor. Vi ropade upp honom en hollandsk ensamseglare och papekade att han inte hade lanternorna tanda. Han ar pa vag till Princetown (vilket vi inte riktigt vet var det ligger) Maste vara jobbigt att segla mot vind och strom till USA i antagligen en mycket liten bat. Vi seglar just nu med nastan ingen stor men hela focken. Det ar svart att fa ner farten under 8 knop. Egentligen skulle vi segla lite langsamare for att anlanda till Horta pa Azorerna pa dagen. Vi vill komma in innan Peter Cafe Sport stanger pa kvallen och hellst inte mitt i natten. Fortfarnade mulet med laga moln som i basta fall spricker upp lite pa eftermiddagen for att sedan dra igen mot kvallen. Nordvasten kommer att ga over pa vast och bli svagare i morgon sa vi ser fram emot att fa det lite lugnare. Vi raknar nu med att det tar mellan 4 till fem dygn till Horta. Annu ett dygn med fantastisk dygnsdistans. Caramelle verkligen flyger fram om nu en 25 tons bat kan det. Dygnets distans blev 195 nm. Vr position ar 40 11,49 N 46 31,33 V. Vi har nu seglat 1381 nm fran Chesapeak Bay + 135 nm i Chesapeak Bay. Vi har nu 834,9 nm kvar till Horta. Tva hustrur har mailat oss och trott att det var deras man som brottats med stormfageln. Men vi talar inte om vem det var.

Halsningar Herbert Nisse Ola Joh

28/5-13/6 Samling av tidigare resebrev Från SY Caramelle

Vi lamnade Sverige tidigt den 28.5 och flog over till New York och sedan vidare till Baltimore dar Hans Ahlund hamtade oss med sin hyrda van for vidare transport ner till Pier 7 Marina i Edgwater strax syd om Annapolis. Marinan ar lite ruffig men trevlig. Bryggorna gungiga och gamla men hela. Caramelle, HR 53:an, som vi skall segla till Sverige ligger vid den yttersta bryggan. En enorm segelbat. Nastan ett fartyg 16,44 m lang och 4,64 m bred och 23 ton tung. Vi har tre hytter salong och dubbla toaletter. Mangder av navigationsutrustning plottrar GPSer. Har finns en stor watermaker och diselgenerator. Kortvagsradio, inmarsat C, sa forhoppningsvis kan vi skicka mail ofta. Vi har haft lite pyssel att fa alla system att fungera men just nu fungerar allt. I morgon aker vi in till Baltimore och klarerar ut och sedan har vi 48 timmar pa oss att lamna landet har vi forstatt. Hans lamnade oss for en timma sedan for att flyga tillbaka till Sverige. Vadret har ar varmt och fuktigt nastan tropiskt. I gar fick vi ett rejalt aksvader over oss som vi trodde att det slog ut kortvagsradion men den klarade sig. Mat for tre veckor ar handlad. Vi har varit uppe i masten och monterat hogtalare och kollat att allt ar OK. Dingen ar bunden pa dack. Pa kvallarna har vi atit krabbor rakor och andra delikatesser fran havet. I dag har vi firat Ola som som passerat strax over 45. Vaderleksutsikterna ser bra ut for de narmaste tre dygnen vilket ar perfket sa vi vanjer oss vid baten och sjon. Lugnet borjar lagra sig over Caramelle och nu ar det bara att vanta pa att fa ge sig av ut pa havet. Var nuvarande position ar N 38 56 90 W 76 33 20.

Herbert, Nisse, Ola och Joh
Hej
Sitter i Caramelle uppankrade pa position N 38 35,06 W 76 19,30 i Chesapeake Bay 28 sjomil fran var tidigare brygga.   Vi ligger ett par sjomil ut fran land vi kommer inte narmare det ar for grunt. Vi tittar pa en film pa en DVD som Ola kopt i Baltimore. I morse akte vi in till Baltimore med Taxi och klarerade ut fran USA och har nu 48 timmar pa oss att lamna landet.Det ar stilla nastan stiltje. Vi njuter av solnedgangen. I morgon har vi 90 nm framfor oss for att komma ut till inloppet pa Chesapeak Bay dar Atlanten tar vid. Vi har fortfarande lite problem med kortvagsradion sa om det inte skulle komma nagon mail sa beror det pa den.

Halsnigar

Ola Herbert Nisse Joh
Hej
I gar den 3 juni kl 7 15 tog vi upp ankaret for att fortsatta var fard soderut nerfor den langa Chesapeak Bay. Till en borjan fick vi en fin segling men sedan tog vinden slut coh motorn startades och fick sedan ga i 15 timmar. Efterhand kom vinden men ratt i staven. Sjon blev oerhort krabb liknande den vid Drogden da strommen gar mot vinden. Kort och tvar. Ibland kunde Caramelle for motor halla 7 knop mot vinden men ibland stoppade sjoarna henne och farten kunde ga ner anda till 3 knop. Vattnet rann over dack nar vagorna brot over staven. Det var lite forargligt att vi inte vridit den framre ventilatorn, som var riktad framat da det blev lite blott i forpiken. Nu hanger forpikens lakan pa tork inne i salongen. Ett i natt kunde vi lagga om kursen mot oster och satta segel med kurs mot Azorerna. Antligen lite lugn och skon gang. Rengnbyarna avloste varnadra. Farten stadigt pa 8 knop ibland upp till 9 imponerande. Mitt i natten fick vi ett rejalt askvader dar vinden bade okade for att sedan ta slut, andra riktning och till slut ga tillbaka till sin ursprungliga riktning. Vi fick reva storseglet till halften och seglar sa nu. Vi gor fortfarande 8 knop i halvinden trots att det inte blaser mer an 7-9 m/sek. Det ar gramulet och kallt fast det blaser sydlig vind. Vi narmar oss nu kontinentalsockeln dar djupet snabbt okar fran 100 m till flera tusen. Antligen lite vatten unde kolen. Var position ar nu 37 18,55 N 74 32 62 V.

Position N 38 03 52 V70 51 12.  Allt bra men vi har vissa problem med datorn. Vi har haft svart att fa igang den idag. Om Ni inte hor nagot ifran oss sa beror det pa att datorn gett upp inte pa att vi ar i sjonod. I sadana fall hors vi av nar vi kommit till Azorerna om ca 14 -16 dagar.
Hej
Vi ar nu ute i golfstrommen pa riktigt. Vi har ibland haft 2- 4 knops medstrom oftast 1 knop. Vi har fortfarande inte haft nagon sol sedan vi lamnade USA. Fran att vi tidigare hade kallt sa har vi nu varmt och fuktigt. Vinden idag ar mycket svag sa vi gar for motor. Ola haller just pa och forbereder middagen som skall bli pizza. Om vara vaderprognoser stammer sa vantar inte nagot hardare vader de narmaste dagarna. Vi fick en blackfisk pa dack i natt och idag sag vi den forsta flygfisken samt en flock delfiner som foljde oss en timme. Det senaste dygnet seglade vi 146 nm. Det gick langsamt i borjan men blev battre mot slutet. Var position nu ar N 38 40,17 V 65 12,89. Inga slagsmal ombord.

Hej
Vinden lyser med sin franvaro och det gor solen ocksa. Markligt. Senaste dygnet har vi gatt for motor. For att inte elda upp allt bransle sa har den fatt ga pa 1100 varv vilket ger mellan 5-6 knop. Dessutom har vi haft en medstrom pa ca 4 knop hela tiden. Det ar varmt och skont. For en stund sedan stannade vi baten och tog ett bad pa 4000 m djup. Mycket skont. Havsrytmen har infunnit sig. Nagon ligger och sover, nagon sitter vid datorn och studerar gribfiler for att forsta vadret, nagon annan sitter och laser och den fjarde sitter och filosoferar och studerar havet som ar i det narmaste spegelblankt med en svag vastlig vind. Vi har nu borjat att segla farten ar 5,7 knop men da svarar strommen for 3,5 till 4 knop.
En stormfagel har fattat tycke for Caramelle och foljt oss i nastan ett dygn. For en stund sedan passerade ett fartyg oss pa en sjomils avstand pa sin vag soderut. Det ar trangt harute vi har sett 3 fartyg det senaste dygnet. Var position kl 1200 amerikansk tid eller 16 00 GMT var N 39 12,57 V 62 05,92 Senaste dygnet har vi gjort 172,2 nm vilket ger en snittfart pa 7,18 knop.

Antligen sol. Efter 5 dagar till havs och standigt mulet vader, dimma, aska och till en borjan kallt vader sitter vi nu och solar i sittbrunnen. Ombord finns en bra spinnrulle och spo och en lada med drag. Fiskelyckan har varit lite speciell en stormfagel som lyckades trassla in vingen i reven som vi fick ta ombord. Det uppstod lite blodvite i kampen med stormfageln som blev befriad och frislappt. Den skadade sjomannen decinficerades med whisky utvandigt. Dessutom har vi fatt upp en helt nyupptakt tangart Nordatlantisk Krustang med draget.  Det gar langsamt fram men vi har daligt med vind. Golfstrommen har for det mesta hjalpt oss och gett oss en till fyra knops medstrom men just nu bromsar den oss. Den vill att vi skall segla till England och vi styr mot Cap Verdeoarna for att forhoppningsvis hamna pa Azorerna. Nu hoppas vi pa en nordlig till nordvastig alternativt sydlig till sydvastlig pa 10 m/sek som varar minst 24 timmar. Da skll Ni fa se pa dygnsdistanser. Positin N 40 04,02 V 58 32,53. Rakt syd om vastligaste udden av Newfoundland. Pa gransen till varning for isberg.

Halsningar fran havet

Herbert Nisse Ola Joh
I gar kvall kom vinden. Perfekt fran nord. Caramelle fick fart. Med vind pa mellan 8 och 10 m/sek holl hon mellan 8 och nio knop. Vi forsade fram i morkret. Marelden gnistrade. Allting ser ut att ga dubbelt sa fort i kolmorkret. Under 8 timmar loggade vi 66,4 nm i snittfart pa 8,3 knop. Detta utan nagon namnvard paverkan av strom. Nu vet vi att Caramelle under ratt omstandigheter mycket val ar kapabel for 200 nm per dygn. Tyvarr sa vred vinden emot och blev ostlig sa var framfart var over. Nu fick vi styra mot sydost. Viden okade till kuling . Revade in mer an halva storen och nastan halva focken. Nu nar det snart ar kvall sa blaser fortfarande kulingen med 15- 16 m sek. Vi har sol idag ocksa. Men vadret gor att vi knappast sitter pa dack och solar. Position N 39 35,29 V 54 43,50. Dygnsdistans 159 nm. Fran Er som annu inte svarat med nagot mail gor garna det sa att vi vet att allt ar bra darhemma.

Herbert Ola Nisse Joh
Hej

Kulingen ryter. Vi seglar halvvind just nu i 8,4 knop. Ratt obekvamt. Caramelle hoppar och far i vagorna. Vattnet spolar over dack. Ibland far vi en riktig klafs och vattnet stanker over hela baten. Det galler att halla sig under hardtoppen for att inte bli vat. Vinden tycks fortsatta de narmaste dygnen med samma styrka och riktning enligt vara gribfiler. Det gar undan. Under ett 4 timmarspass i natt seglade vi nastan 40 nm. Snittfart nastan 10 knop. Vi hade nog en del hjalp av strommen. Totalt pa dygnet hade vi 196,5 nm. Var pos 39 57,23 N 51 03 83 V Hans har Du ett minne av att du sett luckor att skruva i ventilatorerna runda vita med ganga och var de ligger ingen av oss vet men de finns sakert nagon stans.